donderdag 14 mei 2015

Salomon Koning van Spanje Trail 2015



Na 2 behoorlijk zware weekenden, natuurlijk de Stormbaas 2 weken geleden en vorige week gelukkig alleen een 5km tijdens de Halve Marathon van Ermelo, stond dit weekend dan weer de Koning van Spanje Trail op het programma. Dé Nederlandse Trail waar veel toppers uit de Benelux op af komen. Vorig jaar had ik mezelf daar verrast met een 8e plek tussen alle toppers. Dit jaar wou ik weer mijn best gaan doen en in ieder geval eenzelfde tempo kunnen lopen. Maar qua klassement werd het moeilijk om mezelf te verbeteren, er liepen dit jaar nog meer toppers mee! Wat een lijst was dat!

http://www.mudsweattrails.nl/kroningvanspanje2015

MudSweatTrails had een mooie preview gemaakt van de race, met een verhaaltje over de kanshebbers en andere toppers. Tot mijn verbazing werd ik daar ook nog genoemd, natuurlijk supergaaf! Maar zag zo al 10 namen die normaal gesproken voor mij onbereikbaar zijn voor tijden. Zo lopen er toppers mee die 2.20 op de Marathon lopen. Maar we gaan gewoon ons best doen en dan zien we het wel!

Eindelijk kon ik zelfs eens lekker slapen voor een belangrijke wedstrijd, dat viel me heel erg mee. Mijn benen voelden na de Stormloop van 2 weken geleden verrassend goed en mijn 5k-PR van vorige week stelde me gerust dat het met de vorm wel goed zat! Dus gezellig met mijn Daniëlle en Lena in de auto naar Gulpen. Het zou een behoorlijk regenachtige dag worden, maar de hele reis gelukkig lekker weer gehad. Het beloofde een mooie dag te worden!

In Gulpen aangekomen kwamen we meteen weer veel bekenden tegen. Natuurlijk de mannen van MudSweatTrails, Scarabee en het Salomon-Team en nog vele andere bekende lopers. Het was weer een en al gezelligheid. Helaas toch iets aan de late kant, dus maar korte gesprekjes. Snel nog even naar het toilet, natuurlijk begon ik de spanning al wel te voelen. Warmlopen schoot er maar een beetje bij in, misschien net een kilometertje gemaakt. Toen werden we alweer verzocht om naar de start te komen.

Daar sta je dan, tussen allemaal bekende gezichten. Gezichten waarbij tijden van 30 minuten op de 10km horen, of 4 uur op de 60km enzovoort. Geeft toch altijd weer een ontzettende kick! Eens kijken hoe lang ik ze misschien nog in het vizier kan houden. Wat lopers werden voorgesteld en nog een verhaaltje over de Trail. Leuk nieuw eindstuk met wat extra klimmen en dergelijke, mooie dag! Maar toen ging toch echt het startschot!

Hoppa, gaan we! Het eerste stukje is meteen wat klimmen, dan 2 bochten en een afdaling langs het startgebied waar je meteen keihard wordt aangemoedigd. Begon meteen goed hard!


Hier liep ik nog vlak achter Tim Pleijte en Pascal van Norden. Eerste kilometer onder de 4 minuten en dat met behoorlijk vals plat omhoog. Voelt nog goed, laat de mannen maar wel wat uitlopen, want die kan je toch niet pakken. Even later kwamen we alweer aan bij de beklimming waaraan de trail zijn naam dankt, een heuvel die door de Koning van Spanje tijdens de veldtochten door den Nederlanden gedurende de 80-jarige oorlog werd bezet. Dit gebied levert altijd hele mooie plaatjes op.


De beklimming ging erg goed, voelde me sterk, het weer was heerlijk en ik vermaakte me! Ondertussen liep ik ergens op de 10e tot de 15e plek, de toppers waren al een tijdje uit beeld, man wat ging dat hard! Ik liep in een mooie groepje met wat mensen waarmee we een beetje stuivertje wisselden op de beklimmingen en afdalingen. Tot ongeveer de 9e kilometer waar weer een nieuwe klim kwam. Bam! Benen leken ineens helemaal leeg... wat was het ook superwarm ineens. Man, wat gebeurt hier nou weer. Maar even wandelend naar boven, vorig jaar had ik het ook zwaar in het begin en kwam ik later weer op gang. Een paar lopers gingen me voorbij bij de klim en ik probeerde toch zo snel mogelijk powerwalkend ze te volgen. Hijgend als een paard kwam ik boven, kuiten voelden op zich nog goed, maar kreeg er gewoon geen kracht meer uit.

Gelukkig herstelde ik goed tijdens een stukje vlak wat erna kwam. Ademhaling weer op orde en kwam ook weer iets dichterbij de andere lopers. Tijdens de volgende afdaling ging ik er zelfs weer langs, dat voelt goed! Trip, trip, trip, korte pasjes en goed uitkijken waar je je voeten neerzet. Er lagen over behoorlijke keien op het pad waar je niet over wou glijden. Maar zodra er weer een nieuwe klim kwam stond ik weer stil. Kom op nou! Gewoon je best doen, zo snel mogelijk omhoog. Hoe eerder je boven bent hoe sneller je weer kan herstellen. Daar hield ik me dan maar aan vast. 

Een lichtpuntje was wel weer de oversteek van de Gulp, een klein beekje wat in de omgeving stroomt. Daar staan altijd veel mensen die je weer wat nieuwe energie geven en natuurlijk worden er altijd leuke foto's gemaakt. Ook zorgt het voor de nodige verkoeling, die ik zeker wel kon gebruiken!



Gelukkig was het nog steeds een ontzettend mooi parkoers en kon ik nog wel genieten daarvan. Mooie vergezichten, erg toffe singletracks en natuurlijk de toffe afdalingen. Het werd steeds rustiger om me heen. Af en toe kwam ik Ivo weer tegen, die was me natuurlijk op een klim weer voorbij geraced, klimmen gaat hem nog steeds erg goed af. Maar vlak kon ik weer wat inlopen. Verder lag het allemaal behoorlijk veel uit elkaar.

Toen het opeens weer een beetje begon te lopen wist ik dat ik het zwaarste deel gehad had. Het tweede deel van de trail had veel minder steile klimmen gelukkig. Ik haalde Ivo toen voor een laatste keer in en begon weer wat meer tempo te maken. Tot mijn verbazing ging dit best goed, weer wat kilometers onder de 4 minuten en zelfs wat klimmetjes gingen nog hardlopend. Ik moest vaak denken aan vorig jaar waar het ook op ongeveer dezelfde manier ging. Misschien kwam het dan toch nog goed. Wel merkte ik dat ik in het eerste deel toch al ontzettend veel gegeven had, na 30km kreeg ik wat last van kramp in mijn middenrif, wat je best goed voelde en hierdoor moest ik weer even wat gas loslaten. 

























Het was echt hard werken geblazen wou ik mijn tempo een beetje erin houden. Maar dat mag ook wel, daarvoor ben ik hier en ik laat me niet kisten! Maar weer even een gelletje erin en de laatste 5km moet ik toch ook makkelijk kunnen lopen. Het eind kwam deze keer met een knal! 2x de Gulpenberg op, via kleine trappetjes en weer wat steile klimmen. Hier toch maar weer even wandelen, mijn hemel wat een trail! Mooi klein paadje met behoorlijk wat obstakels, huh, obstakels? Ja, er staan ineens allemaal schapen op het pad. Jongens, aan de kant! Gelukkig schoten ze vlak voordat ik er was ineens het gras op. Voelde me wel een beetje schuldig, erg leuke beestjes natuurlijk, maar kon ze vandaag even niet aaien. Gewoon doorlopen en uitkijken dat je niet over ze heen struikelt.



Nog maar een klein stukje! In de verte hoor je de speaker al ouwehoeren, zo dichtbij! Weer een mooie afdaling op een trapje en een laatste klimmetje.


Boven aangekomen keek je alweer over het startgebied heen. Nog even een rondje door een grasveld, een laatste afdaling naar de finish en helemaal kapot aankomen! Wat was ik blij dat ik er weer was, wie verzint dit toch steeds. En waarom trap ik er steeds weer in dat ik meedoe. Dit vind toch niemand leuk!? Maar gelukkig zijn dat soort gedachten maar kort, snel daarna volgt dan toch de euforie dat ik weer een mooie prestatie heb geleverd. Dat ik alles heb gegeven en me weer helemaal uitgeleefd heb.


Mijn tijd was uiteindelijk 2.49'24 en daarmee de 12e plek behaald. Toch heel tevreden mee al ging het toch nog een seconde of 10 per kilometer langzamer dan vorig jaar. Maar met de voorgaande 2 weken in de benen is dat zeker niet gek!

Na afloop een lekker taartje gegeten en natuurlijk een lekker glas alcoholvrije Erdinger. Dat ging er goed in. De anderen natuurlijk gesproken en prachtige verhalen gehoord. Wat had iedereen super gelopen vandaag. Tim Pleijte een prachtige 2e plek met 2.25, wat een tempo!!! 11 minuten voor de nummer 3 Pascal van Norden die ook een erg sterke race liep en 2 weken geleden nog Limburgs Zwaarste 60km had gelopen. Pim Molenaar daar weer vlak achter op een mooie 5e plek, wat een helden allemaal!

Al met al was het weer een super geslaagde dag, fantastisch georganiseerd en een prachtig parkoers. Volgend jaar zeker weer!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten