woensdag 30 december 2015

Een terugblik op 2015

Statistieken 2015:

Zoals vele anderen wou ik voor mezelf even een kleine terugblik maken over 2015. Een jaar waarin erg veel is gelukt, nieuwe doelen zijn bereikt en ik bijna het hele jaar blessurevrij heb kunnen doorkomen. Dit heeft de volgende statistieken opgeleverd:

Totaal aantal kilometers volgens Strava: 2444,4 in 188 uur en 168 sessies.
Dat is een gemiddelde van  14,55km per loopje en gemiddeld 13km/uur.

Mijn langste afstand is verhoogd van 50km naar 75km tijdens de Sallandtrail in 6.05'52.
De langste duur heb ik gelopen tijdens de 51km Eigertrail met 6.50.

Het aantal hoogtemeters komt op 18.900m en zijn vooral gelopen in het eerste deel van het jaar en de vakantie in Zwitserland.

Ik heb een aantal nieuwe PR's gelopen en voor het eerst een wegmarathon achter de kiezen.
5k: 16'58    ->  16'46
15k: 55'17  ->  53'32
16EM: 57'27
Marathon: 2.46'41

Dit was mijn eerste bijna totaal blessurevrije jaar. Alleen 3 weken voor de Sallandtrail heb ik wat last gehad van mijn enkel, die had ik wat overbelast door ineens veel hoogtemeters te gaan maken in Nijmegen en een duurloop van 47km over de Hermannsweg in Duitsland met 1340 hoogtemeters. Maar daar kon ik gelukkig wel mee doortrainen en de Sallandtrail zelf is zonder problemen gegaan.

Mijn top 3 loopjes van 2015:

Nummer 1:

Op 1 absoluut de Eigertrail, wat ook mijn hoofddoel was van dit jaar. Mijn eerste alpentrail. Zeer tevreden met een 27e plek bij de mannen, 1e Nederlander en onder de 7 uur wat toch wel een doel werd na veel aandringen van andere lopers. ;)

Verslag van de Eigertrail.


Nummer 2:

De Sallandtrail 75km staat op nummer 2. Was aan het begin van het jaar een van mijn grootste doelen, mijn langste afstand ooit en ook een prachtige trail. In 2016 ga ik hem weer lopen. Met de prestatie was ik ook ontzettend tevreden, net niet onder de 6 uur met 6.05 en een mooie 1e plek. Bertus had het weer fantastisch georganiseerd!



Nummer 3:

Een moeilijke, nummer 1 en 2 sprongen er wel uit, maar op 3 kunnen er meerdere komen te staan. De Trail du Barrage was erg mooi. Hetzelfde gebied als de Trail de Fantomes, heerlijk gelopen daar en een mooie 3e plek. De Koning van Spanjetrail is ook altijd ontzettend gaaf, maar viel voor mij dit jaar iets tegen doordat ik de 2 weken ervoor 55km had gelopen bij de Stormbaas, welke ook erg gaaf was. De Stuwwaltrail was ook super en kon ik eindelijk met volle tevredenheid uitlopen. Maar ik ga toch voor de Duinentrail in Schoorl, natuurlijk omdat het het eerste NK Trailrunning was en hij gewoon ook heerlijk liep. Het eerste deel heb ik wat ingehouden omdat het toch in mijn marathonvoorbereiding zat. Laatste deel was nog lekker aanpoten. Wat me een mooie 7e plek had opgeleverd. Ook was het echt een ontzettend gave en afwisselende trail, met strand, duinen, bos en leuke afdalingen. Aanrader!



Team Scarabee:

2015 heeft me al met al heel veel opgeleverd. Maar niet alleen op loopgebied. Ook ben ik uitgenodigd voor Team Scarabee. Team Scarabee heeft een aantal toplopers als lid waar ik ontzettend veel van kan leren. Dit geeft me nog meer motivatie om heel erg mijn best te doen. Ook krijgen we gezamenlijke trainingen en misschien zelfs trainingsweekenden. Wat me weer tot een hoger niveau brengt.

Doelen 2016

Plaatsing WK Ultratrail

Dit is hét grote doel van aankomend jaar. De Zugspitz Supertrail XL van 80km met 4500 hoogtemeters. Nog nooit heb ik zoveel kilometers in een keer gelopen, al helemaal niet met dit aantal hoogtemeters erbij. Dus dat wordt echt keihard trainen. Als je daarbij ook nog eens bij de eerste 2 Nederlanders eindigt krijg je een ticket voor het WK Ultratrail in Portugal. Er gaan behoorlijk wat sterke Nederlandse lopers naar de Zugspitze, dus dat wordt helemaal moeilijk, ik ga mijn uiterste best doen! 
If your dreams don't scare you, they aren't big enough.

Sallandtrail 75km Sub6

Vorig jaar liep ik de Sallandtrail in 6 uur, 5 minuten en 52 seconden. Dit jaar heb ik meer ervaring, meer training gehad en ben weer wat sneller geworden. Dit jaar is het dus niet meer aftasten, maar gewoon knallen en proberen zo ver mogelijk onder die 6 uur te duiken. Dat ga ik wel voelen!

Genieten

Natuurlijk wil ik er ook aankomend jaar weer van genieten. Genieten van de prachtige trails, genieten van gehaalde doelen, het werken ernaartoe, het afzien op de lange trails en de mooie landschappen eromheen. Ook de sfeer erbij en de vriendschappen die op en naast de trails ontstaan wil ik niet missen! Op naar weer een topjaar!

Voor de rest heb ik nog wel wat kleine dingen in mijn hoofd. Zo wil ik de 75km lopen bij de Trail des Fantomes, opnieuw top 10 lopen bij de Koning van Spanjetrail en nog wat serieuzer gaan werken aan mijn krachttraining. Meer hoogtemeters gaan maken en misschien af en toe naar Duitsland om daar een dagje te klauteren. Er komen soms van die gave foto's voorbij, dat wil ik ook!

Allemaal een super en sportief 2016 gewenst! Tot op de trails! 
Proost!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten