maandag 23 juni 2014

Een weekje vakantie!

Vorige week heb ik tot mijn grote geluk een weekje vakantie gehad. Gezellig samen met mijn schoonfamilie naar Frankrijk. Om precies te zijn in Normandië aan Omaha beach. Waar 70 jaar geleden de Geallieerden zijn geland om Europa te bevrijden van de Asmogendheden.

Naast een aantal ontzettend indrukwekkende bezienswaardigheden en musea heb ik deze week natuurlijk ook gebruikt om nog wat leuke kilometers te maken in het buitenland. Aangezien ons huisje op ongeveer 1.5 kilometer van Omaha beach af lag was dit mijn vaste trainingsstekje geworden. Ook omdat het een mooie helling was van ongeveer 45 meter hoog en een meter of 400 lang. Met langs de bunkers heen ook nog wat mooie paadjes om me helemaal te kunnen uitleven.

De eerste keer dat we er zijn wezen kijken gingen we met z'n allen. Ik op de Fivefingers om lekker vrij alles te kunnen bekijken. Tussendoor een beetje tussen de bunkers doorlopen en een stukje over het strand op blote voeten. Het was er sowieso indrukwekkend, er stond een mooi monument en de bunkers deden voor mij denken aan de openingsscène van Saving Private Ryan. Al was dit natuurlijk waar het allemaal echt gebeurd was.






















De tweede dag ging ik in de avond op pad voor mijn eerste training. Eerst een mooi rondje over het strand en daar lekker klauteren en glijden over de rotsen die aan de achterkant van het strand lagen. Dit was een ontzettend goede training voor het technische werk. Het ging niet zo snel, maar het kostte veel kracht om van rots naar rots te springen en uit te kijken voor het vele zeewier wat alles heel glad maakte.


Daarna weer terug naar het bunkerstrand om daar wat heuvels te trainen. Vooral ook omdat ik daar in Frankrijk zo snel geen stepup bankje had. Maar dit was natuurlijk ook veel leuker en zo maakte je al spelend lekker wat kilometers. Soms het wat minder steile pad over het gras afgewisseld met de speelstukjes langs de bunkers zelf. Waaronder een bijna verticale afdaling van een meter of 2.5 die vooral naar beneden erg leuk was om eraf te vliegen.


Deze eerste training was dan ook een erg groot succes voor mij. Lekker 18.5 kilometer gelopen met ongeveer 525 hoogtemeters. 11x Omaha beach opgerend en daar helemaal niet bij hoeven wandelen. Het was zo leuk dat ik de volgende trainingen ook hier heb afgewerkt.

De tweede training was 2 dagen later in de middag. De rest van de familie ging lekker op het strand liggen, het was echt ontzettend lekker weer met een graad of 25 en een heerlijk zonnetje. Maar ik wou eerst eens even al het luie zweet eruit werken. Dus tussen alle mensen die daar lekker naar het strand gingen en de bunkers aan het bekijken waren liep 1 mafkees in trailuitrusting zich het apelazarus te zweten. Wat een hitte! Gelukkig had ik een handbottle mee met een halve liter water en ik had Daniëlle een 2 liter fles bronwater meegegeven zodat ik het nog kon bijvullen. Wat ik 2 keer heb moeten doen. Mijn eerste idee was om het strand 25 tot 30 keer te beklimmen, maar dat werd toch wat aangepast. Mede doordat mijn benen nog wat zwaar waren van de 1e training. Maar heb het toch nog 15x volgehouden. Wat nog lang niet aan de gehoopte 1000 hoogtemeters kwam, maar toch weer een lekkere training was. +-630 was het uiteindelijk. Toen ik voor de 10e keer omhoog liep zag ik nog opeens een rare tak op het pad die er de vorige 9x nog niet lag. Hier door een reflex overheen gesprongen en toch maar even gekeken wat dat nou was. Bleek het een adder te zijn, erg gaaf om te zien natuurlijk, maar wel oppassen! Het addertje schrok zelf nog meer van mij en maakte zich snel uit de voeten de bosjes in.


Meteen een leuk verhaal om te vertellen toen ik weer terug was bij de zonnebadende familie en ik had daarna zelfs nog tijd om zelf ook lekker het zeewater in te duiken. Zo werd het nog een uiterst relaxte middag!

De dag voordat we weer teruggingen naar Nederland had ik aangepakt om een wat langere training te doen. Om op te warmen heb ik eerst weer 3x Omaha beach bedwongen en daarna ben ik gewoon lekker over het strand wat kilometers gaan maken. Het was toen gelukkig een stuk minder warm en kon heerlijk rustig rondlopen. Alleen de meeuwen en andere zeevogels hadden last van mij. De terugweg net zo makkelijk hetzelfde pad weer genomen en zo kon ik ook meteen kijken hoe mijn 'afzet' was tijdens het lopen. Maar dat zag er erg goed uit. Ik ben behoorlijk bezig geweest met mijn loopstijl natuurlijk met het natuurlijke lopen en op de FiveFingers, maar dat kwam goed uit de verf. Op de losse delen zand kon je vooral erg goed zien dat ik nauwelijks tot niet afzet met mijn tenen. Nu is dat op los zand helemaal niet slim omdat je dan toch wegglijd, maar ook op de vastere stukken zand zag je goed dat ik alleen mijn voeten optilde. Leuk om dat zo te kunnen zien.


















Tussendoor heb ik nog 3x de heuvel beklommen en als afsluiter weer 4x. Zo kwam ik dus weer op een mooi aantal van 28 kilometers en wat leuke hoogtemeters.

Mijn vakantie begon dus goed met in totaal 64 kilometer in Frankrijk en in totaal een stuk of 1600 hoogtemeters. Leuk om dan te bedenken dat ik in de Ardennen 50 kilometer moet lopen met een stuk of 2400 hoogtemeters. En dat in 1 dag. Pfoe! Gelukkig heb ik nog wel 2 maanden om me hiervoor op voor te bereiden. De 2e week vakantie die ik thuis vier maar weer even wat extra oefeningen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten