zondag 6 juli 2014

It's all in the weekend!

Na een fantastisch weekje Frankrijk had ik een lekker weekje 'rust'. Ik had me voorgenomen om deze dan ook lekker te gaan benutten, door hem helemaal vol te proppen met allerlei zaken. Rust was helaas niet 1 van die zaken. Maar hardlopen kwam er ook maar niet van. Mijn benen waren daar eigenlijk best blij mee, die vonden de week in Frankrijk best zwaar. Helaas voor mijn benen stond er nog wel een zwaar weekendje voor de deur.

Trainingsweekend Team Vroem

Het laatste weekend van de vakantie werd doorgebracht in zeeland. Ik was uitgenodigd door mijn trainer Henny om dat weekend deel te nemen aan een trainingsweekend met nog wat meer van 'zijn' lopers. Dit vond ik wel een erg  leuk idee. Vrijdagmiddag werd ik dan ook weggebracht door Daniëlle naar Maarssen, om vanaf daar met Gerben mee te rijden naar het vakantiehuisje.

Aangekomen in zeeland wachtte ons uiteraard meteen een lekker rustig duurloopje van 13km. Dus even snel omgekleed en 10 minuten later waren we met z'n zessen op pad. Henny, Gerben, René, Maarten, Chiel en ik. Het plan was om op een tempo van ongeveer 4'50 te gaan lopen, maar in zo'n groepje ga je toch snel aan elkaar optrekken, waardoor we na een klein tijdje op een tempo van 4'30 kwamen te lopen. Voor Henny was dit eigenlijk al zijn M-tempo. Dus wat te snel, maar hij vond een leuk tempoloopje ook wel een mooi idee. Het werd in ieder geval een erg gezellige training, al zei Henny na verloop van tijd steeds iets minder. Gelukkig hebben we dat in de avond ruimschoots goedgemaakt. Wat valt er toch veel te vertellen over een gezamenlijke erg leuke hobby!

De volgende morgen stonden we weer lekker vroeg op om nog even een goed ontbijtje naar binnen te werken. Dit hadden we wel nodig voor de volgende training. Meer mijn soort van training! De auto's werden gepakt en de duinen opgezocht. Dat klonk mij als muziek in de oren! Het begon al erg leuk door een mooi paardenpad door het bos. Lekker veel mul zand en heerlijke singletrails. Lichtvoetig vlogen we daar met z'n allen overheen, de een iets lichtvoetiger dan de ander. Waarna we meteen 2 behoorlijk lange trapjes kregen, het duin op. Dat is leuk! De rest vond het iets minder, maar ze deden zeker niet onder voor mijn gejaag. De volgende paadjes waren ook erg leuk, lekker slalommend door de duinen, leuke klimmetjes en erg snelle afdalingen. Ik kon er geen genoeg van krijgen! Helaas gingen we even later alweer het strand op om weer richting de auto te lopen. Dit was gewoon heerlijk lopen met de wind door het haar en het zout in je neus. Af en toe een klein versnellingkje en luisteren naar verhalen over de Kustmarathon, die over hetzelfde strand loopt. Misschien toch eens kijken wanneer ik die ga lopen.

Na het strand liepen we weer lekker het duin op, bovenop hielden we even stil en werd ik uitgedaagd om de weg omlaag en omhoog rennend af te leggen. Dit zou namelijk een erg pittige afdaling en klim zijn. Dat moet je mij natuurlijk niet zeggen en ik vloog gevolgd door Gerben naar beneden. En was daarna ook weer bijna net zo snel weer boven, heerlijk even uitleven. Daarna de anderen nog even aangezet om met me mee te lopen en daar gingen we weer. Vliegen! Maar daarna ook weer sprintend naar boven, toen voelde ik het toch best behoorlijk en was blij dat de anderen toen ook moegestreden waren. Af en toe heb je gewoon zoiets even nodig. Het uitlopen naar de auto ging toen ook weer lekker op een rustig tempo.

Weer bij het huisje aangekomen hadden we enkele uurtjes om even uit te rusten of zelfs een middagdutje te doen. Daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt, het zonnetje scheen ook nog eens volop dus de tuinstoelen waren allemaal bezet en het geouwehoer over hardlopen was weer op volle toeren. De beentjes lekker omhoog om wat bij te komen. Natuurlijk daarna ook weer het energieniveau aanvullen door te lunchen en daarna nog wat verder rondhangen. Want in de middag stond de zwaarste training van het weekend gepland, de Out&back. Dat betekende dat we 5 minuten in marathontempo moesten afleggen, waarna we meteen moesten omdraaien om dezelfde afstand terug in 4 minuut en 15 seconden te moeten lopen. Dat was dan ongeveer 10k tempo. Gelukkig heb je daarna ook nog 3 minuten rust. Aangezien Gerben net wat sneller is dan mij besloten we om het samen te gaan lopen, met z'n tweeën kan je het toch beter aan dan alleen. Het uitrekenen van de tempo's liet ik maar aan hem over en hij kwam al snel tot de conclusie dat we heen ongeveer 4'/km gingen lopen, waarna we terug op 3'30/km per kilometer moesten doen. Dat zou dus ongeveer 1250 meter op tempo worden. Pfoe, bring it on!

Een uurtje later stonden we gespannen op een kruising van een gelukkig erg rustige weg. Even diep ademhalen, de adrenaline laten stromen en maar op weg gaan voor de eerste interval. De eerste 5 minuten gingen lekker soepel, een klein tegenwindje voor wat afkoeling en een gezamenlijke pas. Toch fijn als je dan ook allebei bijna dezelfde loopstijl hebt. Hoe verder we kwamen hoe meer ik hem begon te knijpen voor de afstand die we op tempo terug moesten lopen. Het was toch best een lang eind. Maar aangekomen bij het eerste keerpunt heel snel het tempo kunnen vinden waarna we het samen toch konden volbrengen. 1 gelukt, nog maar 3 te gaan. Aangezien het zonnetje erg lekker scheen en we de terugweg iets meewind hadden was het erg warm geworden. Er werd dan ook snel besloten om topless verder te gaan, er was verder toch niemand in de omgeving. 2 van de anderen volgden ons voorbeeld en toen liepen daar ineens 4 halfnaakte mannen erg hard, dat moet er raar uitgezien hebben. Maar hardleers als we zijn boeide ons dat zeer weinig.
De volgende 2 intervallen gingen eerlijk gezegd erg soepel, het tempogevoel was er heel snel en het tempo kwam ook best makkelijk. De laatste was ik dan ook van plan om even te gaan knallen op de terugweg. Helaas dacht mijn lijf daar anders over en na de 2 vorige trainingen vond mijn rug het even genoeg en begon te protesteren. Hierdoor werd het ademhalen opeens erg lastig en had ik moeite om Gerben te kunnen volgen op het snelle tempo. Gelukkig was het dan ook echt de laatste en kon ik er met mijn laatste krachten toch nog een mooi eind aan breien. Maar Gerben kwam er wel wat frisser uit en hij kon mij weer even op mijn plaats zetten. Soms heb je dat ook nodig.

Sporters als we zijn werd er 's avonds natuurlijk ook voetbal gekeken. Er werd zelfs daadwerkelijk over voetbal gesproken! Na 2 hele leuke wedstrijden van het WK te hebben gezien moesten we wel weer snel naar bed, want de volgende ochtend stond de laatste training alweer gepland. 1.5 uur het huis schoonmaken. Wat een hele klus was. Gelukkig mochten we daarvoor dan wel wat ontspanning opzoeken door een slordige 21 kilometer te lopen. Dit ging gelukkig wel echt in een rustig tempo, al werd er in de laatste 3 kilometer toch wat met de krachten gesmeten met kleine tussensprintjes, eindsprintjes en gejaag op fazanten. Erg leuke ontspanning! Maar daarna dus serieus aan de bak met poetsdoeken en allesreiniger. Met het zweet op onze hoofden werd daar gelukkig snel mee afgerekend en konden we het huisje prachtig schoon achterlaten voor de volgende huurders. Een sprankelend einde van een fantastisch weekend!

De uiteindelijke kilometerstand van deze 3 dagen kwam in 4 trainingen uit op 58 kilometer, waarbij de meeste kilometers onder de 4'30 gingen. Wat dus een erg mooie uitslag is voor een weekendje zeeland. Hierbij wil ik alle betrokkenen even bedanken voor de gezelligheid en uiteraard Henny extra in het zonnetje zetten voor het beschikbaar stellen van het huisje en het regelen van het weekend, eten en de trainingen! Het was echt helemaal top! Bedankt!!!

De Garminlogjes van de trainingen:
13km duurloopje:
http://connect.garmin.com/activity/530876456

Duin- en strandloopje:
http://connect.garmin.com/activity/531880306

Out&back:
http://connect.garmin.com/activity/530876509

Lange duurloop:
http://connect.garmin.com/activity/530876559


Geen opmerkingen:

Een reactie posten