maandag 14 juli 2014

Rotterdam Ekiden 2014

Het is alweer even geleden maar zaterdag de 5e hebben we via het Fok!-forum meegedaan met de Rotterdam Ekiden 2014. De Ekiden is een discipline komend uit Japan waarbij 6 mensen in estafettevorm een marathon lopen.
Quote van de website.
Een EKIDEN is een Japanse estafetteloop. Eki betekent "plaats" en Den staat voor "bezorgen". In vroegere tijden werden in Japan namelijk belangrijke documenten door diverse lopers vliegensvlug van de ene naar de andere plaats gebracht. Het sportieve evenement EKIDEN is op deze klassieke koeriersdienst gebaseerd. Het pakket documenten wordt gesymboliseerd door een sjerp, de Tasuki.

Zes personen vormen samen een team waarbij elk teamlid een eigen afstand loopt. De afstanden zijn in startvolgorde; 5km- 10km- 5km- 10km- 5km- 7,195km.In totaal wordt dus 42,195 km afgelegd, een echte "MARATHON" afstand.

Deelnemen aan een "EKIDEN" is niet alleen sport bedrijven, maar ook een paar uur gezellig in de buitenlucht met mede sporters en/of vrienden genieten.

Vorig jaar hebben we hier ook met een aantal teams meegedaan via het forum en dit was een heel geslaagde dag!
Fotootje van vorig jaar.
We hadden toen 1 team samengesteld met wat snellere lopers, hopende dat we hiermee heel misschien zelfs een prijsje konden pakken. Helaas is dit toen niet gelukt, maar hebben we wel een mooie tijd neergezet van onder de 3 uur. Ongeveer 2'54 dacht ik. Het was minder dan verwacht, maar dat kwam vooral door de hitte, het was die dag ineens tegen de 30 graden aan en vooral bij mij op de 10km zorgde dat voor veel problemen. Het 2e rondje heb ik zelfs 2 keer moeten wandelen. Wat resulteerde in een tijd van 42'24. Terwijl ik eigenlijk wel rond de 39 wou lopen. Dit jaar was het dus tijd voor revanche!

Ook nu hebben we weer gekozen voor 1 team met wat snellere lopers. Maar dit jaar hebben we bewust gekozen voor een snelle dame erbij. Hierdoor kom je in de mixed-teams ranglijst, waar we ook meteen meer kans zouden hebben op een goede notering.

Rond half 11 kwam ik aan in Rotterdam alwaar het meteen gezellig was onder de partytent, we hadden namelijk maar 1 tent, het regende en we hadden zo'n 30 mensen die aanwezig waren. Gezellig op elkaar staan dus. Kennis maken met veel nieuwe mensen en oude bekenden natuurlijk ook meteen begroeten. De dag begon al goed en de regen kon ons niets maken! Aangezien ik teamleider was van ons team werd mij verzocht om even te melden in de schuur. Hier kregen we een korte briefing over het hoe en wat van de Ekiden, waarvan ik het meeste al wist. Maar ook hier in de schuur was het weer gezellig druk.

Serious business.
Na deze korte briefing meteen weer naar de tent om alle startnummers uit te delen aan mijn teammaatjes en even overlegd hoe we de chips gingen overgeven en verder weer gezellig ouwehoeren. Ondertussen ging het trainingspak ook uit en kon ik alweer aan de slag met wat inlopen, aangezien ik de 1e 5 kilometer van het team zou gaan lopen. Door het debacle vorig jaar was ik erop gebrand om dit jaar wel een goede tijd neer te zetten en had ik ook een erg ambitieuze tijd opgegeven als doeltijd. 25 seconden onder mijn onofficiƫle 5k-PR. Ofwel een tijd onder de 17 minuten. Daar moest heel wat gebeuren wou ik dat gaan halen. Ik was blij dat het niet zo warm was als vorig jaar en het zelfs nog een beetje miezerde.

Na het warmlopen meteen maar geprobeerd om voorin het startvak te gaan staan, daar waren ook wat lopers van teams die voor een Nederlands record gingen en die hadden voorrang, maar op de 2e startrij was gelukkig nog genoeg plek.

Rechtsachterin, verstopt achter een soepele 60+er.
Even nog de beentjes losschudden en vol adrenaline wachten op het startschot. Gelukkig kwam die niet al te lang daarna en konden we op weg. Hop hop, achter de toppers aan. Het begon ontzettend snel en na een meter of 50 zag ik een tempo van 2'50/km staan, ho, even afremmen maar. De rest van het groepje had het ook al snel door en in een mooi treintje liepen we de baan af het fietspad op. 

Hier nog op een 6e plek ongeveer. In het zwart.
Op het fietspad raakte iedereen een beetje in hun eigen 5k-tempo en begon ik steeds dichter bij mijn voorgangers te komen, tot ik ze ook daadwerkelijk voorbij liep. De eerste km was onderhand voorbij en die ging in 3'20. Precies wat mijn trainer voorstelde om te starten, dus dat was een mooie opsteker en het liep ook nog lekker soepel. Door een behoorlijk scherp bochtje kwamen we op een ander fietspad en hier stak ik nog 3 mensen voorbij tot ik op de 1e plek liep. Nog een hele mooie opsteker en dit wou ik zeker niet weggeven. Het parkoers is eigenlijk best saai, maar dat moet ook wel met zoveel teams en verschillende snelheden die allemaal door elkaar rennen. Het is een vanaf de baan dus een fietspad op, daar 2 keer een bocht en dan een 2 kilometer vooruit tot het keerpunt. Vanaf daar dezelfde weg terug.

Bij het keerpunt aangekomen liep ik nog steeds op kop en zag ik dat ik ook een redelijk gaatje had met de nummer 2. Op kop lopen met een heen en weer parkoers is trouwens erg leuk, alle mensen die nog moeten keren kom je tegen en juichen ook heel veel voor de koploper, dit was zeker weer een mentale opsteker. Vooral ook omdat ik het na 3km toch best zwaar kreeg, de terugweg loopt iets omhoog en het windje stond wat meer tegen. Tempo houden kostte hier dus ook veel kracht. Gelukkig had ik nog een klein voorsprongetje opgebouwd op mijn doeltijd. De 4e kilometer ging dan ook in een tempo van 3'32, wat 8 seconden boven het doeltempo lag. Hier had ik het echt heel erg zwaar, maar ik moest het gewoon volhouden! Voor mezelf, maar toch zeker voor het team!

Was ik blij dat daarna ook meteen de laatste kilometer kwam. Nog even met goed tempo 2 bochten door proberen te komen, even uitkijken bij het opkomen van de baan. Daar was het ook nog eens redelijk glad en gleed ik bijna weg. Gelukkig ben ik op de trails wel wat gewend en kon ik het goed corrigeren. Op de baan de eindsprint ingezet en met een zwaar tempo op de finish afgestormd. Vooral ook omdat ik de klok nog net onder de 17 minuten zag tikken, tik tik tik... 52, 53, 54, 55...... nog meer tempo, de tasuki afgeven aan Bram en meteen de Garmin uitdrukken. Man ik ging kapot. Maar kijkend op het horloge gloeide ik helemaal van binnen. 16'58"53, gehaald, een 5k onder de 17 minuten. Mijn doeltijd gehaald! Een heel dik PR! Feest natuurlijk! Onder het leegdrinken van een flesje water kreeg ik dan meteen ook felicitaties van mijn overige teamleden wat me weer een beetje in de werkelijkheid bracht. Alleen dan heel blij!


De rest van de dag was voor mij een halve roes. Het was echt ontzettend gezellig, dus lekker met iedereen ouwehoeren. De andere lopers allemaal aanmoedigen en mijn eigen team een beetje in de gaten houden. Af en toe als er een loper van ons team langskwam hoorden we dat we op de 1e plek liepen van het mixed-klassement. Hopend dat dit ook nog echt zo was zat de stemming er erg goed in. Bram liep voor ons team een ontzettend mooie 37'38. Vooral ook omdat hij net terugkomt van een blessure. Daarna liep Femke een prachtige 23'42 op weer een 5k en de 2e 10k werd gelopen door Martijn in ook weer een mooie 39'33. Sander mocht de laatste 5k lopen, ook weer ontzettend snel in 19'49 en als afsluiter maakte Dennis de marathon af met 7.2km in 28'21. 

De andere teams liepen ook allemaal erg goed, er werden erg veel PR's gelopen en voor sommigen zelfs tijden die ze nooit hadden verwacht. Bjorn had bijvoorbeeld een 20'42 gelopen op de 5km en dat kwam voor hem als een ontzettende verrassing. Zo dicht bij de 20 minuten, dat was dus meteen een mooi doel voor een volgende keer. Dan kunnen we waarschijnlijk wel 2 teams maken die meestrijden voor de prijzen. Er waren soms ook wat mindere berichten, zo kwam iemand van een van de teams niet opdagen. Zonder ook maar iets te melden. Zo werd ik gevraagd om ook nog een 10k te lopen als vervanging. Aangezien ik al wel 1.5 uur rust had gehad stemde ik hier natuurlijk mee in. Kan de andere teams ook zeker niet laten stikken. Ze liepen dan wel niet mee voor de prijzen, maar toch probeerde ik ook hier een redelijke tijd neer te zetten. Wel zonder diep te gaan, maar toch een mooie tijd gelopen van 38'27.

Daarna kwam al bijna onze laatste loper binnen van het snelle team, dus het was op naar de finish. De laatste loper mochten we met z'n allen begeleiden en als team over de finish. Dit is altijd een leuk moment en zo kan je er nog een eindsprintje uitschreeuwen als er nog wat in zit. Maar sowieso erg gezellig om dat met z'n allen te kunnen doen.

Voorste 2 van een ander team, daarachter wij.
De omroeper meldde meteen al dat wij het eerste mixed-team waren die binnenkwam. Dat was dus weer extra feest! Samen hadden we een hele mooie tijd gelopen van 2.46'01 op de marathon. Helaas dus net niet onder de 46, maar toch een erg goede prestatie! En het Fok!-PR verbeterd met 8 minuten!

Doordat ik ook nog was ingevallen, mocht ik even daarna nog een keer gezamenlijk finishen. Ook hier was dat weer erg leuk.


Iedereen had echt ontzettend goed gelopen vandaag! Als beloning kregen we ook nog eens erg lekker weer en dus konden we lekker genieten van een barbecue en verder meegenomen etenswaar. Tussendoor natuurlijk even bij de prijsuitreiking kijken en daar ook nog eens gehuldigd worden. Erg tof was dit!


Het winnende mixed-team!

Zo werd het opnieuw een erg geslaagde dag, dit jaar zelfs nog beter dan vorig jaar, want prijzen! Maar de gezelligheid was natuurlijk het belangrijkste en dat zat ook erg goed! Het weer was perfect, met onder het lopen wat miezeren, maar daarna tijdens de BBQ heerlijk weer. En natuurlijk alle prachtige prestaties van alle lopers die er bij waren!

Volgend jaar weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten